Keď sa chystáte kúpiť si nový automobil, určite premýšľate o tom, či vybrať model s benzínovým, alebo s naftovým motorom. Záleží na vás, čo je pre vás v prevádzke auta dôležité, preto na túto otázku neexistuje žiadna univerzálna odpoveď. Stojí ale za to urobiť si porovnanie, ktoré by vám malo pomôcť objasniť, čo bude dôležitejšie práve pre vás.

Pomer hrá v prospech benzínu

U nás je väčšina benzínových zážihových motorov, vozov so vznetovými naftovými motormi je menej. Úplne minimálne zastúpenie potom majú autá, ktoré jazdia na LPG. Pomer síce nie je nijako radikálny, v prospech benzínu je to cca 51%, naftu tvorí asi 46% a zvyšok pripadá na alternatívne palivá. Aký motor zvoliť? Jednoznačne sa rozhodujte podľa toho, k čomu vám bude vozidlo slúžiť. Nenechajte sa zlákať peknými rečami, prevádzkové náklady a spotreba pre rôzne dĺžky jázd sú dôležitejšie.

 

Na služobné cesty si vyberte naftu

Je pravda, že vozidlá vybavené naftovými motormi bývajú drahšie. Na druhej strane ale výhodou sú nižšie náklady na pohonné hmoty. Ak teda plánujete podnikať s vozidlom služobné cesty alebo jazdiť na dlhšie vzdialenosti. V takom prípade sa naftový motor určite oplatí. To je presne dôvod, prečo firmy väčšinou volia pre svoj autopark modely aut s dieselovými motormi. Pri krátkych jazdách s naftovým motorom sa oveľa častejšie opotrebuje filter pevných častíc a jeho výmena je skutočne nákladnou záležitosťou (môže stáť aj 1000 eur) – aj to je dôvod, ktorý potvrdzuje vhodnosť naftového motora pre dlhé jazdy. Bez filtra sa jazdiť nesmie, a je síce pravda, že naftový motor má síce výhodu v oblasti spalín, že jeho podiel na tvorbe CO2 zodpovedá spotrebe a emisie sú teda nižšie, ale mínusom sa naopak stáva tvorba sadzí a veľkého množstva oxidu dusíka.

Pozor na ojazdené autá

Keď plánujete s vozidlom jazdiť len na krátke vzdialenosti, napr. dochádzať do práce alebo cez víkend na neďalekú chalupu, vyberte si radšej benzínový motor. Avšak u naftového motora si uvedomte ešte jednu vec. Pohonné hmoty sú síce lacnejšie, ale údržba a súčiastky naopak prevyšujú benzínovú variantu. Servis je proste u týchto modelov úplne jednoznačne drahší. Majte sa teda na pozore hlavne v prípade, že si kupujete ojazdené vozidlo s naftovým motorom. Dochádza k vysokému opotrebeniu motora vplyvom vysokých tlakov v čerpadlách. Veľmi starostlivo si preverte jeho technický stav, aby ste do neho krátko po kúpe nemuseli investovať vysoké sumy, ktoré sa môžu vyšplhať aj na tisíce eur (čerpadlo môže stať pokojne aj 1500 eur, vstrekovače asi 250 eur). Počítajte aj s tým, že naftový motor je jednoducho hlučnejší než jeho benzínový brat. Predstavuje pre vás tiež o niečo vyššie riziko porúch.

Na krátke dochádzanie benzínový motor

Pokiaľ si zaobstaráte rovnaký model vozidla, avšak s benzínovým motorom, bude vaša vstupná investícia oveľa nižšia. Vašou obrovskou výhodou je, že ani údržba a servis takého vozidla nie je príliš nákladná. Výmena niektorých dielov motora by vás v tomto prípade rozhodne nemala finančne zruinovať. Celkom nič sa nestane ani v prípade, že sa s autom nebude v zime jazdiť a bude niekde zaparkované. Ale musíte brať do úvahy vyššiu spotrebu ako u naftových modelov. To spoločne s cenou benzínu, ktorá je mierne vyššia ako nafta, nie je príliš výhodné. Skrátka prevádzkové náklady na pohonné hmoty sú vyššie. Všeobecne platí, že benzínový variant sa viac hodí do mesta, na krátke vzdialenosti, pokiaľ nenajazdíte za rok viac ako cca 25 000 kilometrov. Nad tento počet kilometrov je účelné uvažovať z ekonomických dôvodov o nafte. Plusom je, že motor nie je tak ostro citlivý na kvalitu paliva. Mínusom napríklad slabší ťah, ak motor ide na nízke otáčky.